Kan ik aangifte van diefstal doen voor vermissing van pakket bij post.nl?

na onderzoek van een maand bij post.nl krijg ik dit antwoord:
Geachte mevrouw xxxx
Naar aanleiding van de vermissing van uw zending, die u op 22 april 2013 aan mevrouw, de heer
xxxxx te xxxx heeft verstuurd, bericht ik u het volgende.

Om met zekerheid vast te kunnen stellen dat het pakket vermist is heb ik navraag gedaan bij alle afdelingen binnen ons bedrijf waar het pakket zich zou kunnen bevinden. Hieronder vallen onder meer het distributiecentrum waarvandaan het pakket wordt geleverd en de afdeling onbestelbare stukken. Dit onderzoek heeft echter geen positief resultaat opgeleverd. Voor het verlies en het hierdoor ontstane ongemak bied ik u mijn welgemeende excuses aan.

Ik kan u helaas geen schadevergoeding aanbieden omdat de vervoersvoorwaarden hier niet in voorzien en er ook geen verzekering is gekoppeld aan de door u gekozen wijze van verzending.

Ik hoop u hiermee naar tevredenheid te hebben geholpen en geïnformeerd en sluit hierbij het onderzoek.

Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben dan kunt u ons van maandag tot en met vrijdag van 8:30 - 17.30 uur bereiken op telefoonnummer 058 233 33 84.

Met vriendelijke groet,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
10.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou eigenlijk wel moeten kunnen. Het gebeurt zovaak dat er post/ pakketten gestolen worden.
Castle
11 jaar geleden
Dus dit betekend dat als iemand geen verzekering extra neemt dat ze je pakje kunnen afpakken en dan ook niet hoeven te betalen. Ik zou eerst een brief terugschrijven dat zij verantwoordelijk zijn voor jouw pakketje en indien nodig eens kijken wat de mogelijkheden zijn bij een juridisch loket. Misschien werkt het niet, maar je kan altijd proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zie het als diefstal,want het is toch verdwenen bij post.nl ??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Feitelijk koop jij een dienst bij hun in. En zij zijn nalatig geweest om deze dienst correct uit te voeren.
Maar er zal wel een clausule staan in hun algemene voorwaarden.
Frimu2
11 jaar geleden
Ze moeten geen onderzoek doen naar waar het pakket zich zou kunnen bevinden. Met het track en trace moeten ze achterhalen waar het pakket voor het laatst geaccepteerd is.ze horen hier zelf de bewijs/Check middeltjes voor te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh dus als jullie geen brandverzekering willen betalen en je krijgt brand ga je ook geld eisen van je verzekeraar? Lees eerst de voorwaarden voor je iets gaat verzenden, en ga niet achteraf zeuren. Je kunt geen geld terug eisen als je zelf te beroerd bent om er voor te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die vergelijking met brandverzekering slaat nergens op, je betaald voor een dienst, breng m'n pakketje van a naar b, als degene die het pakket meeneemt, het vervolgens kwijt raakt, is deze wat mij betreft verantwoordelijk, iig, tot een bepaald max bedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee je betaalt niet genoeg voor die dienst!
Verder: je moet altijd de voorwaarden lezen en dat doen mensen niet. Als je dat doet weet je dat je pakketje niet verzekerd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ja tot een max bedrag? Wat voor bedrag moet dat dan wel wezen? Als er een boek in zit van 2 euro van marktplaats, moet de post dan 50 euro gaan dokken? Hoe kun je een bedrag vaststellen als je zelf geen verzekering hebt genomen? Lekker goedkoop dingetjes laten verzenden en dan maar hopen dat het zoek raakt? Ik kan het er mee eens zijn dat de verzendkosten terugbetaalt moeten worden maar geen cent meer.

Het beste antwoord

TNT Post aansprakelijk stellen voor kwijtgeraakte post is erg moeilijk. Wie hun algemene voorwaarden erop naslaat, zie dat ze alleen aansprakelijk zijn voor aangetekende zendingen (50 euro bij post en 500 euro bij pakketjes).

Belangrijker: de Postwet 2009 bepaalt dat TNT niet aansprakelijk is voor kwijtgeraakte post, tenzij deze aangetekend of verzekerd verstuurd is. Of als TNT zelf opzettelijk, roekeloos of grof nalatig heeft gehandeld.

Als consumentklant heb je echter hiermee niets te maken. Je bestelt bij een webwinkel, en die moet het risico dragen dat het pakket kwijtraakt. Bij wie de schuld van het kwijtraken ligt, is voor jou niet relevant: de winkel moet een nieuw pakket opsturen als het niet aangekomen is.

De enige uitzondering is als je zèlf tegen de webwinkel zegt dat TNT goed genoeg is. Als je namelijk zelf een vervoerder aandraagt, kan de webwinkel niet aansprakelijk zijn voor kwijtraken bij gebruik van die vervoerder. Dat is dus niet hetzelfde als TNT uit een lijstje kiezen: je moet echt zelf gemaild hebben “jouw vervoerders zijn me te duur, gooi het maar in de brievenbus” om hieronder te vallen.

Bij een particuliere verkoper ligt het iets moeilijker. Het hangt daar af van wat er besproken is: wie heeft gezegd dat het met de post verzonden kan worden, is er gesproken over kwijtraken of over verzendkosten?
escape